Monday, December 06, 2010

Untuk apa kerja?

Assalamualaikum..
Greetings semua..

Sebenarnya persoalan ni tadi dah post kat FB. Tapi saja-saja nak buat entri lagik. Tamak. Hahaha..

Ingat tak? Apa matlamat PERTAMA yang terlintas di kepala masa pertama kali ter'berangan-angan' tentang kehidupan yang bekerjaya?

Emm.. matlamat ke? Guna perkataan matlamat macam serius sangat. Angan-angan, boleh? Guna istilah angan-angan la. Seronok sikit.. ;)


Dah berjaya capai angan-angan tu?

sumber : google

Masa kecil dulu, aku pun ada jugak angan-angan. Percaya atau tidak, banyak angan-angan yang aku pernah angankan tercapai. Mungkin juga angan-angan tu dulu bukan sekadar angan-angan kosong. Tapi lebih kepada satu harapan . Alhamdulillah, semua angan-angan yang aku menungkan tu adalah yang positif ;)

Beware what you wish for! It might come true...... (versi seram)

Ok. Berbalik pasal gaji pula. Apabila aku dah berfikiran matang sikit, aku mula merintis jalan yang akan aku lalui dalam angan-anganku. Faham ke tak ni?? Hahaha.. Maksudnya aku cuba membayangkan masa depan yang aku mahu dalam fikiran. Apa yang aku pernah terbayangkan ialah hanya tiga sahaja.

Pertama, bagi duit tiap-tiap bulan pada ibu bapa dan juga adik beradik (adik beradik ni takat yang perlu jee.. hahaha). Alhamdulillah, walaupun tidaklah sekepuk, tapi cukup untuk memberitahu mereka bahawa aku amat berterima kasih kepada mereka dan sayang mereka.

Kedua...Jeng..jeng..jeng.. Penjagaan diri. Aku suka sangat luangkan masa di spa atau salon. Bukanlah niat nak cantik atau apa, tapi bagi aku itu adalah sebagai hadiah untuk diri sendiri dan selayaknya kita sendiri pun harus menghargai diri sendiri sebelum orang lain menghargai kita. Betul tak? Betul la tu rasanya istilah memanjakan diri. Ewah.. heheh.

Ketiga. Membeli belah. Dulu memang aku berangan shopping sesakan-sakannya. Mula-mula kerja memang sakan berbelanja. Dan pilihan barangan lebih kepada merapu-rapu. Tapi bila ditimbang-timbang semula, habit tu lebih kepada pembaziran. Jadi aku KURANGKAN. Hahaha.. bukan hapuskan yee... ^_^

Keempat. Melancong! Siapa tak suka melancong kan? Memang best. Aku sangat suka kalau dapat bercuti dan merehatkan diri di hotel. Lagi mewah lagi best! Hahaha.. Angan-angan yang ni Alhamdulillah, dapat la juga tapi perancangan masa dan kewangan kena buat betul-betul sebab kalau tak balik dari melancong pening kepala daaa.... Hahahaha...

Tu je la yang aku pernah angankan dulu sebelum aku ada kerjaya (wahhh! Kerjaya gitu... ^_^)

Kalau dilihat balik, semua angan-anganku macam untuk aku seorang saja kan? Memang. Sebab masa angan-angan dulu tak sempat nak berangan bentuk kehidupan yang aku nak selepas berkeluarga sendiri (dari segi perbelanjaan dan kewangan).

Anda semua takkan tak pernah berangan?

Salam Maal Hijrah :)

2 comments:

J.M.R said...

taknah berangan..dpt gaji, follow the flows, n nafsu..tp kalo leh nk simpan wt g haji..ala, cam i ckp dlm FB tu.....hahahahah

plain_jane said...

@J.M.R berangan la dulu.. Va..baru best.. Heheh

Monday, December 06, 2010

Untuk apa kerja?

Assalamualaikum..
Greetings semua..

Sebenarnya persoalan ni tadi dah post kat FB. Tapi saja-saja nak buat entri lagik. Tamak. Hahaha..

Ingat tak? Apa matlamat PERTAMA yang terlintas di kepala masa pertama kali ter'berangan-angan' tentang kehidupan yang bekerjaya?

Emm.. matlamat ke? Guna perkataan matlamat macam serius sangat. Angan-angan, boleh? Guna istilah angan-angan la. Seronok sikit.. ;)


Dah berjaya capai angan-angan tu?

sumber : google

Masa kecil dulu, aku pun ada jugak angan-angan. Percaya atau tidak, banyak angan-angan yang aku pernah angankan tercapai. Mungkin juga angan-angan tu dulu bukan sekadar angan-angan kosong. Tapi lebih kepada satu harapan . Alhamdulillah, semua angan-angan yang aku menungkan tu adalah yang positif ;)

Beware what you wish for! It might come true...... (versi seram)

Ok. Berbalik pasal gaji pula. Apabila aku dah berfikiran matang sikit, aku mula merintis jalan yang akan aku lalui dalam angan-anganku. Faham ke tak ni?? Hahaha.. Maksudnya aku cuba membayangkan masa depan yang aku mahu dalam fikiran. Apa yang aku pernah terbayangkan ialah hanya tiga sahaja.

Pertama, bagi duit tiap-tiap bulan pada ibu bapa dan juga adik beradik (adik beradik ni takat yang perlu jee.. hahaha). Alhamdulillah, walaupun tidaklah sekepuk, tapi cukup untuk memberitahu mereka bahawa aku amat berterima kasih kepada mereka dan sayang mereka.

Kedua...Jeng..jeng..jeng.. Penjagaan diri. Aku suka sangat luangkan masa di spa atau salon. Bukanlah niat nak cantik atau apa, tapi bagi aku itu adalah sebagai hadiah untuk diri sendiri dan selayaknya kita sendiri pun harus menghargai diri sendiri sebelum orang lain menghargai kita. Betul tak? Betul la tu rasanya istilah memanjakan diri. Ewah.. heheh.

Ketiga. Membeli belah. Dulu memang aku berangan shopping sesakan-sakannya. Mula-mula kerja memang sakan berbelanja. Dan pilihan barangan lebih kepada merapu-rapu. Tapi bila ditimbang-timbang semula, habit tu lebih kepada pembaziran. Jadi aku KURANGKAN. Hahaha.. bukan hapuskan yee... ^_^

Keempat. Melancong! Siapa tak suka melancong kan? Memang best. Aku sangat suka kalau dapat bercuti dan merehatkan diri di hotel. Lagi mewah lagi best! Hahaha.. Angan-angan yang ni Alhamdulillah, dapat la juga tapi perancangan masa dan kewangan kena buat betul-betul sebab kalau tak balik dari melancong pening kepala daaa.... Hahahaha...

Tu je la yang aku pernah angankan dulu sebelum aku ada kerjaya (wahhh! Kerjaya gitu... ^_^)

Kalau dilihat balik, semua angan-anganku macam untuk aku seorang saja kan? Memang. Sebab masa angan-angan dulu tak sempat nak berangan bentuk kehidupan yang aku nak selepas berkeluarga sendiri (dari segi perbelanjaan dan kewangan).

Anda semua takkan tak pernah berangan?

Salam Maal Hijrah :)

2 comments:

J.M.R said...

taknah berangan..dpt gaji, follow the flows, n nafsu..tp kalo leh nk simpan wt g haji..ala, cam i ckp dlm FB tu.....hahahahah

plain_jane said...

@J.M.R berangan la dulu.. Va..baru best.. Heheh