Wednesday, December 15, 2010

Inersia (Inertia)

Assalamualaikum...
Greetings..

Tiba-tiba aku rasa ada baiknya blog aku ni dihiasi dengan ilmu yang bermanfaat daripada mengarut tak tentu hala. Sekurang-kurangnya tersebar juga ilmu yang sedikit nih. Boleh la blogger yang dah ada anak-anak nanti ajar anak-anak kat rumak.. ye tak? Hehehe.

Baiklah murid-murid. Bersedia untuk pelajaran hari ini?

Ok. Soalan pembuka bicara.. Ecececeh.. ;)

Macam ni. Aku yakin zaman sekarang ni hampir semua orang pernah menaiki apa jenis kenderaan kan? Tak kira la berapa roda sekali pun. Dan semestinya pernah mengalami situasi badan terhayun kehadapan waktu kendraan berhenti terutama sekali berhenti yang mengejut. Senang cakap driver tu brek emergency lepas tu korang macam nak tercampak ke hadapan. Pernah tak ni....?

Ataupun.. dari keadaan kenderaan tu berhenti, tetiba masuk gear 1 terus nak pecut tekan minyak. Biasanya jelas nampak kalau naik motor. Silap gaya boleh terseliuh tengkuk.  Masa ni badan seolah-olah macam nak tertinggal di belakang kan?

Situasi tu lah yang dinamakan INERSIA.

Kalau nak ikut skema, inersia (atau "inertia" dalam Bahasa Inggeris) ialah kecenderungan sesuatu objek untuk mengekalkan keadaan asal pergerakan objek sama ada dalam keadaan pegun ataupun bergerak kecuali dikenakan oleh daya luar.

Kalau ambil situasi contoh pertama yang aku bagi tadi, maksudnya keadaan asal pergerakan objek ialah bergerak sebab kenderaan sedang bergerak. Inersia berlaku (badan terhayun kehadapan) apabila kenderaan hendak diberhentikan kerana objek tadi degil nak jugak bergerak kehadapan (kecenderungan objek untuk mengekalkan keadaan asal pergerakan). Sebab itu la berlakunya keadaan badan terhayun kehadapan. Haaa... Faham tak ni?

Banyak lagi contoh inersia ni sebenarnya. Korang cari sendiri lah ye. Kerja rumah. Hahahaha.

Ok. Tak mau pening-pening.Sambung lagi di waktu yang lain.

Daaaa...;D



2 comments:

uetoAya said...

cikgu mengajarfizik..bgs ni..bnyk ilmu..i like

plain_jane said...

hahaha.. sila- sila ila.. ;)
kunun je tuu.. heheh

Wednesday, December 15, 2010

Inersia (Inertia)

Assalamualaikum...
Greetings..

Tiba-tiba aku rasa ada baiknya blog aku ni dihiasi dengan ilmu yang bermanfaat daripada mengarut tak tentu hala. Sekurang-kurangnya tersebar juga ilmu yang sedikit nih. Boleh la blogger yang dah ada anak-anak nanti ajar anak-anak kat rumak.. ye tak? Hehehe.

Baiklah murid-murid. Bersedia untuk pelajaran hari ini?

Ok. Soalan pembuka bicara.. Ecececeh.. ;)

Macam ni. Aku yakin zaman sekarang ni hampir semua orang pernah menaiki apa jenis kenderaan kan? Tak kira la berapa roda sekali pun. Dan semestinya pernah mengalami situasi badan terhayun kehadapan waktu kendraan berhenti terutama sekali berhenti yang mengejut. Senang cakap driver tu brek emergency lepas tu korang macam nak tercampak ke hadapan. Pernah tak ni....?

Ataupun.. dari keadaan kenderaan tu berhenti, tetiba masuk gear 1 terus nak pecut tekan minyak. Biasanya jelas nampak kalau naik motor. Silap gaya boleh terseliuh tengkuk.  Masa ni badan seolah-olah macam nak tertinggal di belakang kan?

Situasi tu lah yang dinamakan INERSIA.

Kalau nak ikut skema, inersia (atau "inertia" dalam Bahasa Inggeris) ialah kecenderungan sesuatu objek untuk mengekalkan keadaan asal pergerakan objek sama ada dalam keadaan pegun ataupun bergerak kecuali dikenakan oleh daya luar.

Kalau ambil situasi contoh pertama yang aku bagi tadi, maksudnya keadaan asal pergerakan objek ialah bergerak sebab kenderaan sedang bergerak. Inersia berlaku (badan terhayun kehadapan) apabila kenderaan hendak diberhentikan kerana objek tadi degil nak jugak bergerak kehadapan (kecenderungan objek untuk mengekalkan keadaan asal pergerakan). Sebab itu la berlakunya keadaan badan terhayun kehadapan. Haaa... Faham tak ni?

Banyak lagi contoh inersia ni sebenarnya. Korang cari sendiri lah ye. Kerja rumah. Hahahaha.

Ok. Tak mau pening-pening.Sambung lagi di waktu yang lain.

Daaaa...;D



2 comments:

uetoAya said...

cikgu mengajarfizik..bgs ni..bnyk ilmu..i like

plain_jane said...

hahaha.. sila- sila ila.. ;)
kunun je tuu.. heheh