Monday, April 26, 2010

"Tiada Masalah Jangan Cari Masalah"

Dah lama aku pegang kata-kata hikmah ni dan Alhamdulillah la.. setakat ni, kata-kata ni masih terpakai. Aku pun dah tak berapa ingat siapa yang ungkapkan kata-kata ni. Seingat-ingat aku la.. kata-kata ni aku dengar daripada ustaz yang mengajar kelas aku Pendidikan Islam masa Tingkatan 3 dulu. Tak silap aku namanya Ustaz Makhtar atau lebih glamer sebagai Ustaz Ko-op sebab ustaz ni yang jadi cekgu koop.
Masa mula-mula aku dengar ungkapan ni, aku macam tercengang sekejap (sebab masa tu aku tengah borak-borak kecil dengan Lynn kut..)
Aku cuba nak cernakan maksud kata-kata tu. Bila aku timbang-timbang, ada jugak benarnya kata-kata tu.
Kita ni suka sangat buat perkara yang pada akhirnya, menyusahkan diri sendiri. Kadang-kadang kita tau risiko yang kita bakal hadapi tapi degil nak juga buat konon-konon tak mungkinlah jadi begitu... Konon-kononnya tak apa.. sekali ni je.. Pernah tak? Kadang-kadang masalah yang serius bermula daripada satu perkara yang kita tak duga pun kaitannya Kalau perkara yang baik tak apa la jugak kan? Ni maksud aku konteks yang tak baik.
Apa yang aku merepek ni??

5 comments:

Anonymous said...

it's a wise choice

elyna griffin said...

ye ke bual2 kecil? hehe lebih pado.. bual tok habih2 or tdo... tp jeles jane selalu terselamat time tdo. hehe. sweet old days! i miss u dear!

plain_jane said...

Lyn,
hahaha.. cover la wei.. hihihi..

"setuju elynaaaaa?" kata cikgu Maimun kepada Elyna. Hihihi..

that brings back the CHIN TUCK moment. Hahah..

elyna griffin said...

chin tuck? gapo eh? bakpo aku tak ingt? sori la aku rase pelupe gile loni hehe.. td nyodok biru aku ingt... hehe

tinatakeshi said...

kak jen,bile saye timbang-timbang,saye pon rase ade jugak kebenarannye...=P

Monday, April 26, 2010

"Tiada Masalah Jangan Cari Masalah"

Dah lama aku pegang kata-kata hikmah ni dan Alhamdulillah la.. setakat ni, kata-kata ni masih terpakai. Aku pun dah tak berapa ingat siapa yang ungkapkan kata-kata ni. Seingat-ingat aku la.. kata-kata ni aku dengar daripada ustaz yang mengajar kelas aku Pendidikan Islam masa Tingkatan 3 dulu. Tak silap aku namanya Ustaz Makhtar atau lebih glamer sebagai Ustaz Ko-op sebab ustaz ni yang jadi cekgu koop.
Masa mula-mula aku dengar ungkapan ni, aku macam tercengang sekejap (sebab masa tu aku tengah borak-borak kecil dengan Lynn kut..)
Aku cuba nak cernakan maksud kata-kata tu. Bila aku timbang-timbang, ada jugak benarnya kata-kata tu.
Kita ni suka sangat buat perkara yang pada akhirnya, menyusahkan diri sendiri. Kadang-kadang kita tau risiko yang kita bakal hadapi tapi degil nak juga buat konon-konon tak mungkinlah jadi begitu... Konon-kononnya tak apa.. sekali ni je.. Pernah tak? Kadang-kadang masalah yang serius bermula daripada satu perkara yang kita tak duga pun kaitannya Kalau perkara yang baik tak apa la jugak kan? Ni maksud aku konteks yang tak baik.
Apa yang aku merepek ni??

5 comments:

Anonymous said...

it's a wise choice

elyna griffin said...

ye ke bual2 kecil? hehe lebih pado.. bual tok habih2 or tdo... tp jeles jane selalu terselamat time tdo. hehe. sweet old days! i miss u dear!

plain_jane said...

Lyn,
hahaha.. cover la wei.. hihihi..

"setuju elynaaaaa?" kata cikgu Maimun kepada Elyna. Hihihi..

that brings back the CHIN TUCK moment. Hahah..

elyna griffin said...

chin tuck? gapo eh? bakpo aku tak ingt? sori la aku rase pelupe gile loni hehe.. td nyodok biru aku ingt... hehe

tinatakeshi said...

kak jen,bile saye timbang-timbang,saye pon rase ade jugak kebenarannye...=P