Friday, November 12, 2010

Tak Boleh Ke jadi ORANG BAIK Di Jalan Raya??

Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Hati panas pun kene bagi salam jugak. Sebab panas hati tu pada orang lain. Takkan la nak lepas marah pada orang lain pulak..

Aku rasa jalan raya ni memang tempat nak uji kesabaran dan tahap kebertamadunan seseorang. lebih lebih lagi bila memandu pada waktu punca di kawasan-kawasan tertentu contohnya di kawasan sekolah. Kadang-kadang jadik speechless mengengok ke'selfish'an manusia ni. Macam....... eiii... memang tahap tak terkata apa-apa.

Yang meletak kereta sehingga menghalang kenderaan lain memang dah biasa. Kalau bawak lori rasanya aku dah gesel kereta yang macam tu. Apa lah salahnya cuba berfikir dan letakkan diri dalam keadaan orang lain. Kalau berhenti sekejap sebab penumpang dah stand-by nak naik tu tak apa. Masalahnya boleh pula parking lepas tu buat bod** dalam tu sedangkan dia sedar yang kereta dia tu menghalang lalu lintas. Tak selfish ke macam tu?Baling dengan ikan busuk baru tau..

Ada pula yang buta warna berhenti di kotak kuning. Kenapa berhenti kat kotak kuning? Sebab lampu trafik warna merah, jadi kereta tak bergerak ke hadapan. Pemandu yang gelojoh dan tak ada civic-minded ni rasa tak puas hati kalau biarkan kawasan kuning tu kosong sebab takut sangat ada kerta lain yang potong kereta dia. Hei! Kalau dah kotak kuning tu mana-mana kereta pun tak boleh berhenti situ la! Takkan la tak boleh fikir untuk kereta lain yang nak keluar simpang ke apa ke. Kalau kerea dah block situ, tak pasal-pasal kereta yang nak keluar simpang pun jammed! Tak rasa bertanggungjawab ke menyebabkan kesulitan orang lain? pelik... pelik...

Lagi pelik pasal meletak kereta di bahu jalan sedangkan sebelah tu ada ruang meletak kenderaan. Alasan? Berhenti sekejap je. Kesan? Kalau jalan tu sempit, kereta lain yang nak lalu tak lepas! Kalau semua di dunia ni bawak mini car boleh la rumuskan begitu.. Kalau yang bawak lori? (lori laaagi.. hehe) Ada juga yang meletak kenderaan di tempat yang sepatutnya tapi dengan cara yang super selfish sampaikan ambil dua parking spots. Haish..

Zebra crossing pun bila tidak digunakan dengan bantuan lollipop-man pun boleh mengakibatkan kesesakan. Yang ni bukan la salah sesiapa. Cuma sekadar membuka minda. Mana tidak.. kalau zebra crossing tu digunakan oleh dua buah atau tiga buah sekolah yang berdekatan dengan jumlah pelajar mencecah 3 ribu, tak ke haru? memang la bukan seratus peratus yang menggunakan tetapi mungkin dalam 50%. Masih dalan ribu lagi. Bayangkan lepas seorang.. seorang pelajar melintas.. kesannya agak ketara. Kalaulah setiap sekolah menugaskan pengawal keselamatan sekolah untuk bergilir-gilir sebagai lollipopman hanya pada waktu pulang sahaja, aku rasa masalah ini boleh dikurangkan. Lagipun lebih menjamin keselamatan pelajar. Bukan lama pun, mungkin dalam masa 30-40 minit sahaja.

Pejalan kaki pun sama jugak. Berjalan macam ada stok nyawa kat dalam laci rumah dia. Sudah la berjalan di atas jalan raya (dibaca : bukan di atas bahu jalan), jalan pulak sambil ber'sms' dan tidak menghiraukan kereta yang lalu di tepinya. Ataupun melintas sambil bercakap di handphone tanpa melihat kiri dan kanan. Terdetik jugak macam aku nak gelek je ibu jari kaki dia ni biar dia rasa macam mana sakitnya kemudian darablah 10000000. Hei.. Nyawa sendiri pun nak orang lain jaga ke? Pelik.. Pelik..

Lampu isyarat ke kiri dan ke kanan pun satu hal. SUSAH ke??? Guna satu jari je pun. Tanpa kos. Tak luak minyak pun. SUSAH ke??

SUSAH LA KUT SEBAB PEMANDU KITA MASIH MINDA KELAS KE-TIGA. (*tak semua)

TAK COOL LANGSUNG PEMANDU YANG :

1. Tidak memakai tali pinggang keledar/topi keledar
2. Masuk/keluar simpang atau mengubah haluan kenderaan tanpa memberi lampu isyarat.
3. Berhenti di kotak kuning
4. Meletak kenderaan sesuak hati
5. Membuang sampah merata-rata dari kenderaan yang bergerak
6. Tegar untuk berada di lorong kanan walaupun sedar kereta kau bergerak macam siput sambil bergurau senda dengan awek baru. Lebih-lebih lagi lelaki pakai aviator hitam, buka tingkap, siku kanan keluarkan dari tingkap, sambil hisap rokok, bawak kereta yang modified macam ^&%&*, ekzos besar, bunyi kuat, duduk lorong kanan, dan gerak macam siput. BUDGET HANDSOME????? 


Helllllooooooooooooo..

3 comments:

J.M.R said...

kebetulana kalo org tu hensem, camana?

uetoAya said...

i love u jane..ahahaha..this is what i always think..x phmkan mereka nih?lg yg skt hati, bila kita tgk, dorg wat muke x phm n x berslh lgsg..klu kita ni pki treler, slmt dh dorg ni kene langgar 1-1

plain_jane said...

jmr : kalau memiliki kriteria terrrrsebut yg hensem pun da tak nampak hensem

p/s : tak penah lagi jumpe yg ensem wat camtu.. huhu

ila : haaa.. tu la pasal.. yang paling tak tahan boleh wat2 tido konon2 tgu adik/anak.. ceh..

Friday, November 12, 2010

Tak Boleh Ke jadi ORANG BAIK Di Jalan Raya??

Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Hati panas pun kene bagi salam jugak. Sebab panas hati tu pada orang lain. Takkan la nak lepas marah pada orang lain pulak..

Aku rasa jalan raya ni memang tempat nak uji kesabaran dan tahap kebertamadunan seseorang. lebih lebih lagi bila memandu pada waktu punca di kawasan-kawasan tertentu contohnya di kawasan sekolah. Kadang-kadang jadik speechless mengengok ke'selfish'an manusia ni. Macam....... eiii... memang tahap tak terkata apa-apa.

Yang meletak kereta sehingga menghalang kenderaan lain memang dah biasa. Kalau bawak lori rasanya aku dah gesel kereta yang macam tu. Apa lah salahnya cuba berfikir dan letakkan diri dalam keadaan orang lain. Kalau berhenti sekejap sebab penumpang dah stand-by nak naik tu tak apa. Masalahnya boleh pula parking lepas tu buat bod** dalam tu sedangkan dia sedar yang kereta dia tu menghalang lalu lintas. Tak selfish ke macam tu?Baling dengan ikan busuk baru tau..

Ada pula yang buta warna berhenti di kotak kuning. Kenapa berhenti kat kotak kuning? Sebab lampu trafik warna merah, jadi kereta tak bergerak ke hadapan. Pemandu yang gelojoh dan tak ada civic-minded ni rasa tak puas hati kalau biarkan kawasan kuning tu kosong sebab takut sangat ada kerta lain yang potong kereta dia. Hei! Kalau dah kotak kuning tu mana-mana kereta pun tak boleh berhenti situ la! Takkan la tak boleh fikir untuk kereta lain yang nak keluar simpang ke apa ke. Kalau kerea dah block situ, tak pasal-pasal kereta yang nak keluar simpang pun jammed! Tak rasa bertanggungjawab ke menyebabkan kesulitan orang lain? pelik... pelik...

Lagi pelik pasal meletak kereta di bahu jalan sedangkan sebelah tu ada ruang meletak kenderaan. Alasan? Berhenti sekejap je. Kesan? Kalau jalan tu sempit, kereta lain yang nak lalu tak lepas! Kalau semua di dunia ni bawak mini car boleh la rumuskan begitu.. Kalau yang bawak lori? (lori laaagi.. hehe) Ada juga yang meletak kenderaan di tempat yang sepatutnya tapi dengan cara yang super selfish sampaikan ambil dua parking spots. Haish..

Zebra crossing pun bila tidak digunakan dengan bantuan lollipop-man pun boleh mengakibatkan kesesakan. Yang ni bukan la salah sesiapa. Cuma sekadar membuka minda. Mana tidak.. kalau zebra crossing tu digunakan oleh dua buah atau tiga buah sekolah yang berdekatan dengan jumlah pelajar mencecah 3 ribu, tak ke haru? memang la bukan seratus peratus yang menggunakan tetapi mungkin dalam 50%. Masih dalan ribu lagi. Bayangkan lepas seorang.. seorang pelajar melintas.. kesannya agak ketara. Kalaulah setiap sekolah menugaskan pengawal keselamatan sekolah untuk bergilir-gilir sebagai lollipopman hanya pada waktu pulang sahaja, aku rasa masalah ini boleh dikurangkan. Lagipun lebih menjamin keselamatan pelajar. Bukan lama pun, mungkin dalam masa 30-40 minit sahaja.

Pejalan kaki pun sama jugak. Berjalan macam ada stok nyawa kat dalam laci rumah dia. Sudah la berjalan di atas jalan raya (dibaca : bukan di atas bahu jalan), jalan pulak sambil ber'sms' dan tidak menghiraukan kereta yang lalu di tepinya. Ataupun melintas sambil bercakap di handphone tanpa melihat kiri dan kanan. Terdetik jugak macam aku nak gelek je ibu jari kaki dia ni biar dia rasa macam mana sakitnya kemudian darablah 10000000. Hei.. Nyawa sendiri pun nak orang lain jaga ke? Pelik.. Pelik..

Lampu isyarat ke kiri dan ke kanan pun satu hal. SUSAH ke??? Guna satu jari je pun. Tanpa kos. Tak luak minyak pun. SUSAH ke??

SUSAH LA KUT SEBAB PEMANDU KITA MASIH MINDA KELAS KE-TIGA. (*tak semua)

TAK COOL LANGSUNG PEMANDU YANG :

1. Tidak memakai tali pinggang keledar/topi keledar
2. Masuk/keluar simpang atau mengubah haluan kenderaan tanpa memberi lampu isyarat.
3. Berhenti di kotak kuning
4. Meletak kenderaan sesuak hati
5. Membuang sampah merata-rata dari kenderaan yang bergerak
6. Tegar untuk berada di lorong kanan walaupun sedar kereta kau bergerak macam siput sambil bergurau senda dengan awek baru. Lebih-lebih lagi lelaki pakai aviator hitam, buka tingkap, siku kanan keluarkan dari tingkap, sambil hisap rokok, bawak kereta yang modified macam ^&%&*, ekzos besar, bunyi kuat, duduk lorong kanan, dan gerak macam siput. BUDGET HANDSOME????? 


Helllllooooooooooooo..

3 comments:

J.M.R said...

kebetulana kalo org tu hensem, camana?

uetoAya said...

i love u jane..ahahaha..this is what i always think..x phmkan mereka nih?lg yg skt hati, bila kita tgk, dorg wat muke x phm n x berslh lgsg..klu kita ni pki treler, slmt dh dorg ni kene langgar 1-1

plain_jane said...

jmr : kalau memiliki kriteria terrrrsebut yg hensem pun da tak nampak hensem

p/s : tak penah lagi jumpe yg ensem wat camtu.. huhu

ila : haaa.. tu la pasal.. yang paling tak tahan boleh wat2 tido konon2 tgu adik/anak.. ceh..